Zapraszamy Państwa na wernisaż Tadeusza Grajpla.
Będziecie mogli Państwo podziwiać
drzeworyty z dzieła Olausa Magnusa Historia de gentibus septentrionalis (1555), wykonane i odbite w tradycyjnej technice drzeworytniczej przez Tadeusza Grajpla, oraz ich opisy powzięte z dzieła polskiego podróżnika Daniela Vettera Islandia albo krótkie opisanie wyspy Islandyi (1638) przez prof. Dariusza Rotta opracowane i podane wraz z faksymile oryginału w wyjątkowej oprawie jako cymelium wydawnicze przez Tadeusza Serockiego edytowane.
Wystawa przez MUZEUM BADAŃ POLARNYCH w Puławach, wydawcy bibliofilskiej edycji dzieła Daniela Vettera przygotowana.
Wydarzenie patronatem honorowym AMBASADY ISLANDII zostało objęte.
Tadeusz Grajpel, (ur. w r. 1955) – mieszkam w Końskich, gdzie stworzyłem i prowadzę od 1994 roku autorską pracownię zajmującą się odtwarzaniem dawnych technologii związanych z dziejami dokumentu, książki i drzeworytu. Od kilkunastu lat jest to Pracownia Badań i Edukacji Historycznej.
Jeszcze w poprzednim stuleciu wykonałem pierwszą w kraju służącą powszechnej edukacji replikę gutenbergowskiej prasy drukarskiej. Działa ona do dziś zgodnie z realiami historycznymi, oczywiście w oparciu o skład z czcionki. Służy do szerokiego zakresu zajęć edukacyjnych z historii druku, ale i do tłoczenia różnorodnych krótkich tekstów źródłowych i bibliofilskich. Elementem początkowo uzupełniającym w badaniach nad dawnym drukiem był u mnie również od ponad 30 lat historyczny drzeworyt, który badam i odtwarzam warsztatowo, analitycznie. Dziś jest to dominująca składowa, wyciąłem już ponad 700 badawczych replik dawnych klocków drukarskich. Zacząłem od kilkudziesięciu obiektów o najstarszej proweniencji i zastosowaniu, do druku tkanin od zarania cywilizacji do współczesności. Tak szukałem źródła umiejętności drzeworytników wykonujących w średniowiecznej Europie przebogate i narastające zasoby klocków do druku na papierze. Jako ilustracji inkunabułów, starodruków, rozmaitych luźnych odbitek i wielu innych wariantów wykorzystania odbitki drzeworytniczej w życiu codziennym. Aktualnie wyciąłem ok. 150 klocków średniowiecznych, prace trwają.
W trakcie badań nad książką renesansową odtworzyłem kilkaset klocków ze starodruków wszelkiej proweniencji. Oczywiście, są to zarówno nasze krakowskie podręczniki uniwersyteckie, jak i dzieła z całej ówczesnej Europy. We wszystkich istniejących wariantach zastosowań i różnorodnej tematyce. Nauka, religia, polityka, rozrywka. Jest ich ponad 500, również powstają następne.
Praca ta, oprócz wypełniania własnej pasji poznawczej, wiąże się z badaniami w zakresie historii kultury, szczególnie dziejów książki, tworzeniem kopii i innych eksponatów dla wielu muzeów i ośrodków naukowych, wreszcie z prowadzonymi na szeroką skalę zajęciami edukacyjnymi na wielu poziomach. Wykłady, warsztaty i pokazy dla muzeów, uczelni, szkół na różnych poziomach, biorę udział w wielu
przedsięwzięciach popularyzujących wiedzę historyczną. W nadchodzącym czasie skupić się zamierzam na działalności edytorskiej, tworzeniu cyklu reprintów, faksymile i innych druków bibliofilskich. Przykładem jest prezentowana edycja islandzka. W zaawansowanej realizacji kolejne cymelia.
Przygotowuję również kilka kolejnych ekspozycji muzealnych, zarówno jako współpracownik, jak i podmiot wystawy. Jeśli chodzi o wieloletnie funkcjonowanie w różnych formach- edukacja, warsztaty, wystawy, wykłady i inne, współpracuję między innymi z takimi ośrodkami jak:
Państwowe Muzeum Archeologiczne, Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, Muzeum Krakowa, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, Muzeum Przyrodnicze w Jeleniej Górze-Cieplicach, Muzeum Badań Polarnych w Puławach, Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Archeologiczne w Poznaniu, Muzea w Kołobrzegu, Nowym Sączu, Pile, Serocku, Warce, Wrocławiu, Wilanowie, Kazimierzu Dolnym, Historii Katowic (Pracownia Stellera), Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, Muzeum Gerharda Hauptmana w Jagniątkowie i kilkadziesiąt innych. Centrum Nauki Kopernik, Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Stowarzyszenie Starożytników, Kraków – Miasto Literatury UNESCO, Krakowskie Biuro Festiwalowe i inne. Uczelnie – zajęcia, wystawy – Uniwersytet Jagielloński (polonistyka i podyplomowe studium sztuki książki), Biblioteka Jagiellońska (warsztaty, wystawa), Uniwersytet Rzeszowski (wydział grafiki), UW (archeologia), Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (polonistyka), UMCS.
Niektóre imprezy rekonstrukcyjne i popularyzacyjne:
Festiwal Kultury Rycerskiej i Słowiańskiej w Lądzie nad Wartą, Piknik Naukowy Centrum Kopernik, Piknik Naukowy Explores w Rzeszowie, Festyny Archeologiczne w Biskupinie ( od 1995 do pandemii), Festiwal Wikingów na Wolinie ( do 2010 ), Bitwa pod Grunwaldem ( do 2010 ), Malbork, Dymarki Świętokrzyskie, Edukacyjny Historyczny Jarmark Świętojański w Krakowie, Targ Solny w Kołobrzegu, edukacyjne Pikniki Archeologiczne na terenie całej Polski (kilkadziesiąt), Festiwal Literacki Objezierze, Łódzka Wioska Historyczna.
Zajęcia, wystawy i warsztaty w:
Berlinie (Duppelmuseum), Orleanie (Święto Loary), Goeteborgu, Sali (Słowacja), Czechach (Nove Mesto i Hradec Kralove), we Lwowie (Dni Historii i w Muzeum Idei) i Twierdzy w Kamieńcu Podolskim – wielokrotnie. Artykuły prasowe – wymienię tylko obszerniejsze – National Geographic, Spotkania z Zabytkami, Archeologia Żywa, Alma Mater ( UJ ), Angora. Na YT jest też kilka filmików prezentujących moje krótkie opowiastki o drzeworytach. Mam zaszczyt, jako Brat Drzeworytnik, być członkiem kapituły Rycerskiego Zakonu Bibliofilskiego Białego Kruka z siedzibą w Krakowie.
Współorganizator:

Patronat honorowy:
