Czcionki Kurta Schwittersa. Pismo Systemowe a Ursonata

Wystawa

OD:
07.02.2025

DO:
22.02.2025

Wernisaż Godz:
18:00


Kamienica pod Gutenbergiem
Łódź, ul. Piotrkowska 86


Wystawę można odwiedzać w dniach:
wtorek-środa, w godz. 11-16,
czwartek-sobota, w godz. 11-19.

Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi zaprasza na otwarcie studyjnej wystawy poświęconej wyjątkowemu, a stosunkowo mało znanemu wątkowi twórczości niemieckiego artysty awangardowego Kurta Schwittersa, w którym łączą się fonetyka, poezja, liternictwo i typografia – projektowi pisma systemowego (oryg. Systemschrift) z 1927 roku.

Schwitters z upodobaniem przekraczał granice pomiędzy poszczególnymi dziedzinami twórczości, a nawet między sztuką i życiem. Jego twórczość, określana przez niego samego terminem Merz, zdobyła uznanie już wśród twórców awangardy pierwszej połowy XX wieku. Dziś jest równie ceniona i stosunkowo dobrze opracowana przez badaczy. Jednak projekt pisma systemowego, któremu poświęcona jest aktualna wystawa, był niezrozumiany i zbagatelizowany przez jemu współczesnych, tak artystów jak krytyków. Zauważony został dopiero po latach, choć wciąż zainteresowanie tym projektem nie jest duże.

Obecna wystawa stawia kolejny krok w zrozumieniu projektu pisma systemowego Schwittersa, zwracając uwagę na pewien subtelny, dotąd zupełnie niedostrzeżony wątek, który stanowi łącznik pomiędzy liternictwem i poezją dźwiękową w twórczości Schwittersa – CZCIONKI. Artysta pooszukiwał możliwości wyprodukowania czcionek z opracowanym przez siebie pismem, żeby złożyć i wydrukować z ich pomocą swoje największe dzieło – „Sonatę na pradźwięki” (oryg. Ursonate). Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, mając doświadczenie w odlewaniu czcionek i możliwości rozwinięcia produkcji matryc potrzebnych do ich odlewania, jest miejscem gdzie ten plan Kurta Schwittersa mógłby zostać zrealizowany. Tą wystawą chcemy zainaugurować projekt do tego zmierzający.

Na wystawie będzie można się też przekonać, jaką rolę w tej historii odegrali Theo van Doesburg (De Stijl), Katherine S. Drier (Société Anonyme), Raoul Hausmann (Dada), czy Jan Tschichold (Nowa typografia) i ile to ma wspólnego z alfabetem Władysława Strzemińskiego (grupa a.r.) i pismami Herberta Bayera oraz Josefa Albersa (Bauhaus).

Dla pogłębienia kontekstu studyjnego, w przestrzeni wystawy będą dostępne do przeglądania i poczytania różne publikacje dotyczące poruszanego wątku.

Wystawa trwa od 7 do 22.02.2025

“Kurt Schwitters Type. Systemscript and Ursonate”

The Book Art Museum in Łódź, Poland invites you to the opening of a study exhibition devoted to an exceptional yet relatively little-known thread in the work of an avant-garde artist Kurt Schwitters, combining phonetics, poetry, lettering and typography – a design of the systematic writing system (oryg. Systemschrift) of 1927.

Schwitters is known for transgressing borders between different art fields, and between art and life. His work, which called by a term Merz, received appreciation already among avant-garde artists of the first half of 20th century, and today is quite well researched. Although the design of the systematic writing system, in focus in the current exhibition, was misunderstood and downplayed by his contemporary, both artists and art-critics. Noticed only after several years, still remains out of much interest.

The exhibition is taking next step in understanding of the design, drawing attention to a certain, previously completely unnoticed element that makes a link between lettering and sound poetry – PRINTING TYPE. The Artist was in search for a possibility of producing printing type with a face of his systematic writing to be able to typeset and print with it his biggest work – “The Sonata in Primal Sounds” (oryg. Ursonate). The Book Art Museum having experience in type casting and possibilities to develop type casting matrix production is a perfect place to realize Kurt Schwitters’ intention. This exhibition is aimed to be first step to begin with.

In the exhibition you will see roles played by Theo van Doesburg (De Stijl), Katherine S. Drier (Société Anonyme), Raoul Hausmann (Dada), Jan Tschichold (New typography) and also see Schwitters design in relation to alphabets of Władysław Strzemiński (grupa a.r.), Herbert Bayer and Josef Albers (Bauhaus), and some others. 

To widen the study experience there will be some additional publications to look through or read in the exhibition space.
On view until 22 February.

«
»