Wystawa będzie poświęcona projektom autora związanym z wydawnictwami czasopism. Będą to okładki, rozkładówki stron publikacji stworzonych przez artystę – reprodukcje pisma „Nawa św. Krzysztofa”, „Kalejdoskop”, Bestseler”, „Sens”, „Ten Ton” oraz „Tygiel Kultury”. Będzie to również okazja do rozmowy na temat powstania wielu inicjatyw kulturalnych w Łodzi i rozwoju środowiska kulturalno-artystycznego, wielu działań wspólnotowych w latach 80.tych związanych z wolną prasą i niezależną kulturą oraz o jej statusie w obecnych czasach.
Wystawie towarzyszyć będzie monograficzny katalog zawierający ponad 250 projektów autora opatrzony wstępem Krzysztofa Jureckiego oraz Gustawa Romanowskiego wydany przez Akademię Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi.
Partnerem wystawy jest Dom Literatury w Łodzi.
ZBIGNIEW KOSZAŁKOWSKI
W 1975 roku rozpoczął studia w PWSSP w Łodzi (obecnie ASP im. Władysława Strzemińskiego), po których w 1982 roku otrzymał dyplom w Pracowni Projektowania Druków Periodycznych prof. Krzysztofa Lenka i w Pracowni Malarstwa prof. Juliusza Narzyńskiego. W 2015 roku uzyskał stopień doktorski w ASP w Łodzi. Podczas studiów i stanu wojennego działał w opozycji demokratycznej, projektując i kolportując bezdebitowe pisma.
W 1985 roku współpracował z Łódzkim Towarzystwem Oświaty Niezależnej i zaprojektował jego znak. W latach 1984–1989 był współtwórcą galerii Nawa św. Krzysztofa, działającej alternatywnie dla twórców bojkotujących oficjalne galerie państwowe w stanie wojennym. Był redaktorem graficznym i wydawcą m.in. bezdebitowego pisma „Nawa św. Krzysztofa”. Współorganizował wystawy plastyczne w tej galerii w latach 1982–1989. Działalność społeczno-polityczną zakończył identyfikacją graficzną dla kandydatów Solidarności regionu Łódź w wyborach do Sejmu RP w 1989 roku.
W latach osiemdziesiątych pracował wyłącznie na umowach zlecenia (niepisany zakaz pracy etatowej). W 1986 roku wdrożył w życie swój projekt miesięcznika „Kalejdoskop” i redagował go graficznie aż do rozwiązania redakcji przez władze miasta w 1992 roku. Od 1988 roku projektował i redagował graficznie ogólnopolskie miesięczniki: „Bestseller”, „Sens”, „Ten Ton”. W latach 1986–2004 zaprojektował identyfikację graficzną Państwowego Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, realizując ponad sto plakatów i druków. W 1996 roku rozpoczął współpracę z miesięcznikiem „Tygiel Kultury”, dla którego projektował charakterystyczne i nagrodzone przez Media Marketing Polska okładki typograficzne. Od 2008 roku był adiunktem w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi, następnie został profesorem tej uczelni. Od 2019 roku jest wykładowcą na stanowisku adiunkta w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku grafika.
http://www.koszalkowski.pl/