W Muzeum Książki Artystycznej znajduje się gromadzona przez ponad 40 lat przez Fundację Correspondance des Arts kolekcja maszyn i urządzeń techniki gutenbergowskiej. To istotny zbiór materialnego dziedzictwa kulturowego związanego z historią produkcji książki, obejmujący ok. 80 historycznych maszyn oraz inne liczne urządzenia, przyrządy i narzędzia. Stanowią one wyposażenie warsztatów, umożliwiając działalność w następujących dziedzinach:
– papiernictwo,
– produkcja czcionek (giserstwo),
– zecerstwo,
– druk typograficzny,
– introligatorstwo.
Na zbiór techniki Gutenberga składają się bogate zasoby czcionek do składu ręcznego oraz zazwyczaj pojedyncze w danym rodzaju egzemplarze urządzeń: młynek do przygotowywania masy papierniczej, wanna czerpalnicza, pantografy do wycinania czcionek drewnianych, odlewarki ołowianych czcionek, linii i justunku, maszyny zecerskie: linotyp i monotyp, ręczne i zautomatyzowane prasy korektorskie i drukarskie, falcerka, zszywarka drutem, złociarka, gilotyny, prasy, ściski introligatorskie, itp. pochodzące z różnych okresów: od wczesnych lat XIX w. do czasów niemal współczesnych (lata 60.–70. XX w.). Poszczególne warsztaty wyposażone są dodatkowo w kompletne oprzyrządowanie i wyspecjalizowane narzędzia, żeby umożliwić ich wykorzystywanie w działalności twórczej w dziedzinie książki, zgodzie z ideą z jaką kolekcja była tworzona.
Przeciwwagą dla pragmatycznie tworzonego zbioru wyposażenia warsztatowego jest licząca ok. 125 tys. obiektów, unikalna w skali kraju, kolekcja historycznych punc i matryc do produkcji czcionek. Pochodzą one z przełomu XIX i XX wieku oraz pierwszej połowy XX wieku i są oryginalnymi wzorcami pisma najprzeróżniejszych krojów, stylów i języków (w tym hebrajskiego, rosyjskiego, czy nawet abisyńskiego), które były używane w Polsce przez ostatnie sto lat tradycyjnego drukarstwa. Zbiór ten został uratowany przed „likwidacją” przez Janusza Pawła Tryzno, który odkupił go w latach 90. w całości, bezpośrednio od upadającej Odlewni Czcionek w Warszawie – przedsiębiorstwa państwowego posiadającego po II wojnie światowe w swoich zasobach cały zachowany dorobek przedwojennych odlewni czcionek działających w naszym kraju.