1. Projekty CdA
  2. Książki CdA
  3. Druki CdA

– specjalne

– na zamówienie

– poezja/grafika

PROJEKTY CdA

                SKRYPTORIUM (zdjecia z Frankfurtu)

Projekt SKRYPTORIUM powstał z okazji udziału MKA w Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie w 2000 r.

Jako honorowy gość tych targów Polska otrzymała reprezentacyjny pawilon a MKA w nim ponad 100 m kw. powierzchni. Powierzchnia ekspozycyjna, podzielona ścianą z obrotowych luster na dwie części, pomieściła wyposażenie średniowiecznego „skryptorium” oraz „nowoczesnego komputerium”. Przebrani za mnichów toruńscy konserwatorzy przepisywali gęsimi piórami teksty ksiąg, iluminowali je farbami i oprawiali w pergamin. Po drugiej stronie prezentowane były pierwsze na rynku osobiste e-books, możliwości druku na życzenie „księgi słów wszystkich” (Józef Żuk Piwkowski), „ frankfurckich godzinek” (Radek Nowakowski) i holograficzny obraz Biblii Jana Gutenberga z Pelplina (Paweł Tryzno, GEOLA). Publiczność, przechodząc z jednej na drugą stronę lustra, miała okazję zauważyć, że książka mimo ponad 500 letniej historii i przełomu rewolucji cyfrowej, zachowuje swoje podstawowe cechy.

                WWW/WEŹ, WYDAJ, WIERSZ (zdjęcia książek)

                Koncepcja vortalu powstała z doświadczeń projektu SKRYPTORIUM. Demonstracja idei miała miejsce podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie w 2001 r. Uruchomione zostały na ekranach komputerów dwa „banki”: WIERSZY (Biuro Literackie Port Legnica) i ILUSTRACJI (Weronika Naszarkowska, Marek Gajewski, Mirosław Owczarek, Maja Piotrowska) z których można było wybrać utwory do osobistego tomiku z własnym tytułem i zlecić jego wydrukowanie oraz oprawę. Czas wykonania tomiku wynosił pół godziny. Podczas pokazu powstało ponad 50 książek. Partnerem technicznym była firma Hewlett Packard. Vortalem zainteresowały się duże portale internetowe. Druk „on demand” technicznie bardzo atrakcyjny, organizacyjnie okazał się prawdziwym wyzwaniem (prawa autorskie, mikropłatności, itp).  

WIERSZ MEDIALNY (zdjęcie książki)

Pokaz miał miejsce w kawiarni Teatru Wielkiego w Łodzi w 2002 r. Koncepcja sprowadzała się do próby „wydania książki on line” poczynając od improwizacji poetyckiej zapisywanej na ekranie i równoczesnego emitowania na tym ekranie obrazów w rytmie serca poety mierzonego elektrokardiografem.  10 osób spośród publiczności zmierzyło się z zadaniem dowolnego wyboru, przy pomocy „myszki” na kinowym ekranie, „momentów” dla nich interesujących. Program komputerowy gromadził efekty podjętych wyborów na oddzielne konta 10 osób i przekazywał je do druku. Po wydrukowaniu i oprawie powstało 10indywidualnych książek, rozpoznanych przez ich twórców – operatorów myszek. Realizatorami byli: Robert Baliński (operator kamery) Jacek Walczak (emisja obrazów), Zdzisław Jaskuła (improwizacja poetycka), Paweł Tryzno (druk), Janusz Tryzno (oprawa).  

STUDNIA (zdjęcie z Biblioteki)

Instalacja „Studnia” została zrealizowana w prezencie dla Biblioteki Aleksandryjskiej z okazji jej otwarcia w 2002 r. Projekt poświęcony był idei „korespondencji sztuk”, która jest w nazwie wydawnictwa. Oznaczał poszukiwania inspiracji w historii książki, motywie studni w bibliotece, zestawieniu pisma i obrazowania arabskiego i łacińskiego, związku techniki i sztuki.  Złożyły się nań: „Traktat teologiczny” Czesława Miłosza w języku polskim i arabskim tłumaczeniu Hatifa Janabi oraz grafiki Jerzego Nowosielskiego i arabskiego artysty Sagalara. Studnia powstała z krzyżowego ustawienia 4 regałów, których ściany zewnętrzne były kompozycjami czcionek drewnianych zaś blaty były kasztami zecerskimi (2 wg składu polskiego i 2 wg składu arabskiego).  Z wewnętrznych ścian można było wysuwać naprzemiennie podświetlone od dna „Studni” obrazy grafik polskich i arabskich. Nad otworem „studni” zawisło wiadro ze stopem, z którego odlewane są metalowe czcionki.  Instalacja „Studnia”  znalazła miejsce w czytelni, a następnie hallu Biblioteki Aleksandryjskiej. W jej realizacji wzięli udział: Jadwiga, Janusz i Paweł Tryzno, Wojciech Krywsza, Lech Huniewicz, Wasilewski, Joanna Juszczak, Joanna Musialik                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

BOOK DOME (nasz druk)

Realizacja została oparta na elewacji willi Henryka Grohmana, w której mieści się Muzeum Książki Artystycznej. Elewacja jest wykonana z nieotynkowanej czerwonej cegły połączonej wypukłą czarną fugą. Wypełnienie fug odlanymi z metalu czcionkami stwarza możliwość odbijania tekstu. Elewacja może stać się wielką matrycą drukarską, pozwalającą przez wiele lat odbijać i odczytywać teksty umieszczone w murach budynku. Odchodząca w przeszłość technika Gutenberga, staje się w ten sposób żywym pomnikiem. Willa Henryka Grohmana może w ten sposób uzyskać zewnętrzną formę zapowiadającą wewnętrzną zawartość – muzeum książki. Jako zabytkowe lokum dla kolekcji sztuki od początku swego istnienia – willa ma szczególne powody sama stać się przedmiotem sztuki. Sprzyja temu istniejący na miejscu warsztat monotypowy, w którym można odlać składy tekstów ze złomu czcionkowego. Zasoby biblioteczne w muzeum dostarczają bogaty wybór odpowiednich cytatów z „książek o książkach”.  Projekt pojawił się z okazji 10-lecia Muzeum Książki Artystycznej w willi H.Grohmana (2003) – jego pomysłodawcami są Jadwiga i Janusz Tryzno. Realizacja jest uzależniona od dalszych losów muzeum. 

STACJA POLSKIEJ SZTUKI KSIĄŻKI W FJAERLAND (zdjęcie od Radka z Fja?)

W 2010 r. norweska organizacja „miasteczka książek” w Fjaerland zaprosiła Muzeum Książki Artystycznej do uczestnictwa w corocznie organizowanym festiwalu. Festiwal trwa 5 miesięcy – jest zorientowany na antykwariuszy i turystów, którzy zainteresowani książkami spędzają kilka dni w pięknie położonej wiosce nad fiordem. Norwegowie mieli nadzieję, że MKA wzbogaci ofertę miasteczka książek i przyciągnie turystów wystawą kolekcji „Polska Książka Artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”. Zaproszenie było pierwszym krokiem włączenia MKA do sieci „europejskich miasteczek książek.” Projekt nazwany „stacją” przewidywał oprócz wystawy kolekcji książek również pokazywanie polskich artystów przy pracy (np. nad Hymnem o Miłości Św. Pawła  czy Radka Nowakowskiego nad NOrWAY to KVIKAKO ). Zmieniający się w stacji co 2 tygodnie artyści, cieszyli się zainteresowaniem publiczności, promowali polską sztukę i zdobywali doświadczenie na przyszłość w organizacji polskiego „miasteczka książek” w Bodzentynie. Niestety projekt nie mógł być dotąd zrealizowany z powodu braku wsparcia finansowego ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dysponenta Norweskiego Mechanizmu Finansowego), które dwukrotnie odrzuciło aplikacje MKA przygotowane przez Jadwigę Tryzno, Krystynę Nowakowską, Radka Nowakowskiego i Alicję Słowikowską.   

            „ DRUGA PRZESTRZEŃ” CZESŁAWA MIŁOSZA/2011  

Projekt dotyczył przestrzennej wizualizacji 2 wierszy Czesława Miłosza: DRUGA PRZESTRZEŃ i TAK NAPRAWDĘ. Wybór wierszy nie był przypadkowy: to najkrótsze poetyckie spięcie dwóch fundamentalnych światopoglądów – metafizycznego i naukowego. Wartość projektu została ujawniona przez nowe ujęcie dylematu, możliwe dzięki trójwymiarowej przestrzeni, w której obydwie przywołane przez Miłosza wizje egzystencji człowieka generują dodatkowe sensy. W założeniu wiersz DRUGA PRZESTRZEŃ jest poetycką wizualizacją typograficzną, która przenika się z obrazową i dźwiękową strukturą wiersza TAK NAPRAWDĘ. Technicznie realizacja projektu uzależniona została od stworzenia virtualnej, rozszerzonej rzeczywistości w zamkniętej przestrzeni. Pomysłodawcy: Jadwiga Tryzno, Paweł Tryzno, Rafał Hanzl, Michał Kornecki, Przemysław Owczarek, Agnieszka Kowalska, Martyn Kramek. Aplikacja do MKiDN (Instytut Książki) nie uzyskała wsparcia finansowego i projekt nie został zrealizowany ale powstała trójwymiarowa wizualizacja w/w wierszy wydrukowana soczewkowo w formacie A4 przez Pawła Tryzno wg koncepcji Andrzeja Chętko.

PLAY BOX ZBIGNIEWA BRZEZINSKIEGO/2012 (cave writing)

Interaktywny Play-Box 3D jest systemem projekcji typu CAVE WRITING umożliwiającym swego rodzaju grę słów – znaków – obrazów w zamkniętej przestrzeni o wymiarach około 2,5 x 2,5 x 2,5 m, przy użyciu okularów stereoskopowych i „magicznej różdżki” wprawiającej wszystko w ruch. W tym przypadku słowa, znaki i obrazy związane są z życiem i dziełem Zbigniewa Brzezińskiego, które można będzie przywoływać na swój sposób i nadawać im własny kontekst i znaczenie. Intensywność wrażeń, jakie umożliwia Cave Writing. pozwala przewidywać, że „wejście” do tego rodzaju biblioteki pozostawi istotny ślad w pamięci „graczy”. Od strony artystycznej projekt ma polskie korzenie w instalacji pt.”MIĘDZY” Stanisława Dróżdża oraz zagraniczne  w instalacji pt. ”SCREEN” (2003) Roberta Coovera i zespołu eksperymentującego z e-literaturą. Na w/w system projekcji składać się będą 3 zbiory elementów bibliotecznych do gry: a/ słowa i zdania użyte w tytułach dzieł Zbigniewa Brzezińskiego (książki, artykuły i raporty),  b/ rysunki Zbigniewa Brzezińskiego (doodles, które powstawały równolegle do jego pracy twórczej),  c/ zdjęcia wydarzeń związanych z publiczną działalnością Zbigniewa Brzezińskiego.  W zamkniętej przestrzeni słów pochodzących z tytułów publikacji ZB możliwe będzie ich wybieranie i łączenie w zdania w poszukiwaniu sformułowań użytych przez autora. W sferze form rysunkowych (znaków i symboli) Zbigniewa Brzezińskiego będzie można „rozszyfrowywać” prace ZB rozkładając je na części i budując z tych „puzzli” większe całości.  Przestrzeń zdjęć dokumentujących „wydarzenia” służyć będzie do łączenia ze słowami i rysunkami.  

EUROPEJSKI HUMOR TYPOGRAFICZNIE/2012   (zdjęcie z kongresu, logo AEPM?)

Projekt został przedstawiony na kongresie AEPM (Europejskiego Stowarzyszenia Muzeów Drukarstwa) w Lyonie. Oferował wspólną typograficzną zabawę wokół przepowiedni końca świata w grudniu 2012 r. Akcja obejmowała zgromadzone na kongresie muzea drukarstwa i prowadziła do nawiązania wymiany i współpracy. Tematem bliskim dla każdego uczestnika, okazał się humor – dowcip, który można zrealizować w formie typograficznego plakatu. Każdy uczestnik miał prawo indywidualnego wyboru dowcipu. Celem akcji było zgromadzenie druków o wymiarach plakatowych, typograficznie zaprojektowanych i wykonanych przez jednostki biorące w niej udział. 4 etapowy proces ich gromadzenia, umożliwiał  kontakty internetowe i bezpośrednie, zbliżenie towarzyskie i kulturowe, wzajemną inspirację i przepływ doświadczeń. Końcowym efektem byłaby objazdowa lub równoczesna wystawa we wszystkich jednostkach, gdyby nakłady poszczególnych druków na to pozwoliły. Projekt nie został zrealizowany w założonym czasie, ale nie ma przeciwskazań do przeprowadzenia podobnej akcji z innej okazji. Pomysłodawcami projektu są: Jadwiga, Paweł i Janusz Tryzno, Arkadiusz Rogoziński, Szymon Jasion, Przemysław Hoffer.

KSIĄŻKI CdA:

Rok Polski

Zdzisław Jaskuła/Andrzej Graczykowski/Zbigniew Janeczek/Janusz Tryzno

pierwsza publikacja CdA, 1980

13 wierszy polskich poetów wybranych przez Zdzisława Jaskułę 

13 grafik A. Graczykowskiego, Z. Janeczka i J. Tryzny

w różnych technikach: akwaforty, akwaforty z akwatintą, linorytu i gumy fotograficznej

format: 24 x 34 cm

52 strony, 

tekst drukowany na papierze Achat

grafiki odbijane na papierze Fabriano, Schut, Hahnemuhle

portfolio, miękkie okładki kartonowe

50 kopii 

wszystkie kopie numerowane i sygnowane przez artystów

17 kopii sygnowanych przez Czesława Miłosza

nakład wyczerpany

Zdarzenia/Die Ereignisse

Thomas Bernhard/Sława Lisiecka/Zbigniew Janeczek

druga publikacja CdA, 1981

10 krótkich opowiadań Thomasa Bernharda w języku niemieckiem

oraz w przekładzie na język polski Sławy Lisieckiej

10 grafik Zbigniewa Janeczka: 7 akwafort z akwatintą, 2 dwukolorowe litografie, 1 miedzioryt

format: 18 x 31 cm

40 stron

tekst drukowany na szarym kartonie

grafiki odbijane na papierze Hahnemuhle i Euro-offset

portfolio, twarda oprawa w lniane płótno

100 kopii

wszystkie numerowane i sygnowane przez artystę

nakład wyczerpany

Wieczór autorski

Zdzisław Jaskuła/Andrzej Graczykowski

trzecia publikacja CdA, 1981

dwuczęściowy wybór: 

15 krótkich wierszy i 2 poematów Zdzisława Jaskuły

30 grafik w różnych technikach Andrzeja Graczykowskiego  

w tym: 2 miedzioryty, 2 akwaforty, 1 cynkotypia i autooffset ręcznie kolorowany

format: 16 x 24 cm

część pierwsza – 26 stron, część druga – 28 stron

tekst drukowany na papierze Achat i Euro-offset

grafiki odbijane na papierze Hahnemuhle i Ingres

twarda oprawa w szarym lnianym płótnie

100 kopii

numerowanych i sygnowanych przez poetę i artystę

nakład wyczerpany

 =====================

Ptaki, Nie ma Ciebie dawnego

Artur Międzyrzecki/Andrzej Graczykowski

czwarta publikacja CdA, 1981 

wybór 24 wierszy w dwóch częściach autorstwa Artura Międzyrzeckiego

15 grafik Andrzeja Graczykowskiego

różne techniki graficzne:
1 grafika, 4 grafiki-aquatinty,
10 ręcznie kolorowanych cynkotypii
część pierwsza – 26 stron,druga – 28.

format 24 x 31 cm.
tekst drukowany na papierze „Achat”,
grafiki na papierze „Fabriano”, „Hahnemüle” i „Achat”
twarda okładka, oprawiona szarym lnem

50 kopii
wszystkie sygnowane przez autora i artystów

                nakład wyczerpany

Pierwszy śnieg, Świadkowie

Anna Kamieńska/Lesław Miśkiewicz

piąta publikacja CdA, 1983
wybór 28 wierszy w dwóch częściach autorstwa Anny Kamieńskiej,
18 linorytów Lesława Miśkiewicza.

format 24 x 24 cm
część pierwsza – 34 strony, druga – 36 stron
tekst i linoryty drukowane na papierze „Achat”
twarde okładki, oprawione białym lnem

53 kopie
wszystkie sygnowane przez poetkę i artystę

nakład wyczerpany

Z traktatu o manekinach

Brunon Schulz/Andrzej Graczykowski/Krzysztof Wawrzyniak/Zbigniew Janeczek/Janusz Paweł Tryzno

szósta publikacja CdA, 1984
monolog ojca z „Traktatu o manekinach” Brunona Schulza wybrany przez Zdzisława Jaskułę

16 grafik Janusza Pawła Tryzno, Andrzeja Graczykowskiego, Krzysztofa Wawrzyniaka, Zbigniewa Janeczka.

różne techniki graficzne:
2 miedzioryty, 2 grafiki, 2 grafiki-aquatinty, 3 cynkotypie, 2 „gumy”, 5 autooffsetów

format : 18 x 29 cm.

68 stron
tekst drukowany na papierze „Achat”, 

grafiki na papierze „Schut”, „Fabriano”, „Hahnemühle”, „M/M shoij”

twarde okładki, szary len, pudełko

60 kopii plus 10 kopii autorskich
wszystkie kopie sygnowane przez artystów
nakład wyczerpany

Niewiele więcej

Ryszard Krynicki/Janusz Paweł Tryzno

siódma publikacja CdA, 1985/1990;
wybór 60 wierszy Ryszarda Krynickiego w języku polskim, 

i niemieckim przekładzie Karla Dedeciusa.
20 fotomontaży Janusza Pawła Tryzno.
techniki: autooffset.
format: 24 x 36 cm.

46 stron.
tekst i prace drukowane na papierze ręcznie czerpanym, wyprodukowanym w Jeziornej, Polska.
twarde okładki w  szarym płótnie
60 kopii z polskim tekstem,
 50 w języku polskim i niemieckim
wszystkie kopie sygnowane przez poetę i artystę

X list kardynała Pölätuö pisany do jego biografa

Stefan Themerson/Jan Kubasiewicz

ósma publikacja CdA II, 1986
fragment książki Stefana Themersona „Cardinal Pölätuö” w języku polskim i angielskim

oraz wybór wersów z Dantego, Majakowskiego i Apollinaire’a wraz z notą o kardynale – Zdzisław Jaskuła
4 trójwymiarowe grafiki – Jan Kubasiewicz

techniki: 
offset, sitodruk, ręczne wycinanie papieru 
format:  24 x 32 cm

32 strony.
tekst drukowany na papierze Achat, grafiki wycinane z papieru Eurooffset 

twarde okładki w czarnym płótnie, oprawa płaszczowa z czarnej satyny i płótna, plus chusteczka

99 kopii plus 11 kopii autorskich.
wszystkie kopie sygnowane przez autora i artystę

nakład wyczerpany

Dziewięć wierszy

Czesław Miłosz/Stasys Eidrigevicius

dziewiąta publikacja CdA, 1988
9 wierszy Czesława Miłosza, w wyborze Zdzisława Jaskuły 

w języku polskim i w niemieckim przekładzie Karla Dediciusa
9 grafik Stasysa Eidrigeviciusa

techniki: 

8 grafik to akwaforty z aquatintą

1 grafika jest reprodukcją sitodrukową

format 25 x 32 cm

48 stron.
tekst drukowany na papierze „Achat”,
grafiki na papierze „Schut” przekładanym japońską bibułą

twarde okładki oprawione białym lnem, pudełko z reprodukcją grafiki Stasysa 

100 kopii plus 10 kopii autorskich.
wszystkie kopie sygnowane przez artystę i tłumacza
50 kopii sygnowanych przez Czesława Miłosza.
nakład wyczerpany

Księga proroctw

Craig Rain/Krzysztof Wawrzyniak

dziesiąta publikacja CdA II, 1988/89
pierwsza edycja polskiego i angielskiego tekstu poematu w siedmiu częściach z notą autorską 

w przekładzie Jerzego Jarniewicza. 

techniki:
11 linorytów Krzysztofa Wawrzyniaka

format 36 x 46 cm

76 stron

tekst i linoryty drukowane na papierze ręcznie czerpanym w Correspondance des Arts II
okładki z ręcznie czerpanego kartonu wyprodukowane przez CdA II

100 kopii plus 10 kopii autorskich.
wszystkie sygnowane przez poetę, tłumacza i artystę

Anioł poetów

Cozette de Charmoy/Agnieszka Taborska/Rodney de C.Grey/Janusz Paweł Tryzno

jedenasta publikacja CdA II, 1990
proza poetycka w trzech częściach autorstwa Cozette de Charmoy
tłumaczona na język angielski przez Rodney’a de C. Grey
i na język polski przez Agnieszkę Taborską

techniki:
14 ilustracji Cozette de Charmoy wydrukowanych offsetowo i laminowanych ręcznie czerpanym papierem
4 akwaforty Cozette de Charmoy
2 cynkotypie Janusza Pawła Tryzno inspirowane rycinami Cozette de Charmoy


 format 36 x 44 cm

 150 stron


tekst ręcznie składany – czcionką  Nicholas Cochin, 20 pkt
drukowany na papierze żeberkowym 100 mg

grafiki odbijane na papierze ręcznie czerpanym
6 twardych okładek z ilustracjami wewnątrz ręcznie czerpanego papieru

100 kopii plus 10 kopii autorskich
wszystkie kopie sygnowane przez autorkę

Od okna do okna

Zbigniew Dominak/Lesław Miśkiewicz

dwunasta publikacja CdA II, 1991
wiersz w dziesięciu częściach Zbigniewa Dominiaka

w języku polskim i w przekładzie na język niemiecki Renate Schmidgall 

2 grafiki Lesława Miśkiewicza

techniki: 

drzeworyt, suchy tłok


format:  27 x 33 cm.

24 strony

druk ze składu ręcznego czcionką Paneuropa 20 pkt

na czarnym papierze ręcznie czerpanym w Correspondance des Arts

twarde okładki, oprawione czarnym lnem, z grafiką tłoczoną na sucho na ręcznie czerpanej tekturze

75 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez poetę i artystę

Light Poem Emmetta Williamsa

Emmett Williams/Piotr Bikont/Andrzej Chętko/Bożena Kalinowska/Janusz P.Tryzno

trzynasta publikacja CdA III, 1991;
performance Light Poem Emmetta Williamsa
przełożony w formę książki przez Piotra Bikonta, Andrzeja Chętko i Bożenę Kalinowską 

technika: 

suchy tłok, fotografia
format: 23 x 23 cm

50 stron
tekst ręcznie składany czcionką Panaeuropa 20 pkt

drukowany na papierze „Ingres Fabriano” przez Janusza Pawła Tryzno
twarde okładki z fotografią Tymoteusa i fotografią nieznanego autora 
95 kopii,
wszystkie kopie sygnowane przez Emmetta Williamsa

 

Objawienia dotyczące Boga…

Jakob Böhme/Ihor Podolchak

czternasta publikacja CdA II, 1991
13 krótkich fragmentów z pism Jakoba Böhme w języku niemieckim

wybranych i przetłumaczonych na język polski przez Jana Tomkowskiego
10 akwafort i 4 grafiki tłoczone czarną farbą Ihora Podolchaka
techniki:

akwaforty połączone z papierem podczas jego czerpania,  tłok z farbą

format:  25 x 25 cm

30 stron

tekst drukowany typograficznie ze składu komputerowego

na ręcznie czerpanym papierze w Correspondance des Arts
leporello, twarde okładki, czarne płótno

nakład założony100 kopii plus 10 kopii autorskich

nakład zrealizowany:  50 kopii

wszystkie sygnowane przez artystę i tłumacza

nakład wyczerpany

Bibliografia i rysunki

Zbigniew Brzeziński/Jadwiga Tryzno/Janusz P.Tryzno/Paweł Tryzno

piętnasta publikacja CdA III, 1993
na podstawie opracowania „Prace wydane dr Zbigniewa Brzezińskiego” 

zebranej przez autora w The Center for Strategic and International Studies, 1992
33 rysunki (doodles) Zbigniewa Brzezińskiego

techniki:

cynkotypie na podstawie składu komputerowego


format:  33 x 33 cm

46 stron
w pierwszej edycji:

tekst i rysunki drukowane na papierze ręcznie czerpanym z masy lnianej w Correspondance des Arts

w drugiej edycji:

tekst i rysunki drukowane na papierze Fabriano 
twarde okładki wewnętrzne i zewnętrzne

160 kopii w dwóch edycjach,
I – 70 plus 10 kopii dodatkowych II – 80 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez Zbigniewa Brzezińskiego

Pieśń o miłości i śmierci korneta Krzysztofa Rilke

Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke

Rainer Maria Rilke/Krzysztof Miller/Paweł Tryzno


szesnasta publikacja CdA, 1994


dwie książki – biała i czarna – połączone razem z symboliczną chorągwią

książka biała w wersji polskiej zawiera przekład poematu R.M. Rilke’go przez Adama Włodka

książka biała w wersji niemieckiej zawiera oryginalny wiersz R.M. Rilke’go

książka czarna – zdjęcia fotoreportera wojennego Gazety Wyborczej – Krzysztofa Millera 

projekt całości książki – Paweł Tryzno

format: 27 x 27 cm x 5 cm
książka biała – tekst składany komputerowo, specjalnie zaprojektowaną czcionką,

drukowany na papierze techniką typograficzną, na płótnie – sitodrukiem

książka czarna – 15 druków offsetowych czarno-białych i 40 oryginalnych kolorowych fotografii
chorągiew – sitodruk na płótnie o wymiarach 120 x 120 cm


nakład założony: 50 kopii  wersji polskiej

                              50 kopii wersji niemieckiej

nakład zrealizowany:  kopii wersji polskiej

                               kopii wersji niemieckiej
wszystkie kopie sygnowane przez reportera i projektanta

nakład wyczerpany

A Letter from Łódź

Cathal McCabe/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno

siedemnasta publikacja CdA, 1996
wiersz w wersji angielskiej Cathala McCabe’a
komputerowy projekt książki Pawła Tryzno
techniki:

offset, suchy tłok
format: 21 x 30 cm

13 stron
każda strona tłoczona na sucho i zawiera reprodukcje offsetowe rękopisu, 

oprawa: japońskie szycie kart, twarda tylna okładka, koperta kartonowa 
200 kopii 

wszystkie kopie sygnowane przez autora

The First Book of Urizen

William Blake/Paweł Tryzno/Maja Piotrowska

osiemnasta publikacja CdA, 1998,
poemat Williama Blake’a w języku angielskim

projekt książki: Paweł Tryzno, Maja Piotrowska
w bryle okładki wykorzystano figurę geometryczną K-dron Janusza Kapusty

techniki:

photo-collage, druk komputerowy kolorowym tuszem, odlewanie metalu 

 

format:  

złożony – 33 x 33 x 10 cm,  rozłożony – 65 x 65 cm, każdej karty – 12 x 12 cm,

ilość kart : 30

karty składane, drukowane na papierze lnianym, ręcznie czerpanym do nakładu

okładka powleczona lnianą masą papierową metodą natrysku,
tylna część okładki zawiera płaskorzeźbę z metalu
nakład otwarty, zrealizowano 10 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez autora.

Portae Hierosolymae

Krzysztof Penderecki/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno

dziewiętnasta publikacja CdA, 2000
obiekt książkowy inspirowany oratorium Krzysztofa Pendereckiego „Siedem Bram Jerozolimy”

a w nim: oryginalne nagranie utworu na płycie CD oraz zdjęcie kompozytora

             zawarte w utworze psalmy po łacinie i w przekładzie na język polski Czesława Miłosza 

             wybrany przez kompozytora psalm I (1-3) dla Złotej Bramy  

             cytat z Protoewangelii Jakuba opisujący „zatrzymanie czasu”

             przetworzone zdjęcia: Złotej Bramy w Jerozolimie, śladu po krzyżu w oprawie „Ewangeliarza Anastazji”, 

             zgromadzenia tysięcy jeńców wojennych po I wojnie światowej

             reprodukcję jednej strony partytury z 2 utworów: „Zmartwychwstanie” i „Siedem Bram Jerozolimy”  

techniki:

komputerowe opracowanie zdjęć, sitodruk, trawienie metalu, druk typograficzny

format: 45 cm x 45 cm x 4cm
druk typograficzny na czarnym, gładzonym papierze, sitodruk na lnianym papierze czerpanym, wizerunek Złotej Bramy trawiony na mosiężnej płycie, twarda oprawa 

nakład : 30 egz.
wszystkie kopie sygnowane przez kompozytora

Traktat teologiczy

Czesław Miłosz/Hatif Janabi/Janusz Tryzno

dwudziesta publikacja CdA, 2002

tekst udostępniony przez poetę do projektu STUDNIA

przekład arabski – Hatif Janabi

typografia – Janusz Tryzno

format: 36 x 70 cm

wersja polska: skład ręczny – czcionka Toruńska 20 pkt i  Półtawski 28 pkt

                     druk na papierze ręcznie czerpanym w MKA – format 50 x 70 cm

wersja arabska: druk cyfrowy na papierze ręcznie czerpanym w MKA

oprawa miękka z papieru ręcznie czerpanego z masy lnianej

nakład:  wersja polska 4 egz. w tym 2 znajdują się w Bibliotece Aleksandryjskiej

               wersja arabska 2 egz. w tym 2 znajdują się w Bibliotece Aleksandryjskiej

nakład wyczerpany

              Orfeusz i Eurydyka/Orpheus und Eurydike

Czesław Miłosz/Doreen Daume/Pedro Warnke/Jadwiga i Janusz Tryzno

dwudziesta pierwsza publikacja CdA, 2004

obiekt składający się z wiersza Czesława Miłosza w niemieckim przekładzie Doreen Daume,

artystycznej ingerencji Pedra Warnke, męża tragicznie zmarłej Ursuli Warnke 

5 płyt DVD z utworami opartymi o mit Orfeusza, wybranymi przez Piotra O. Scholza 

oraz pudła z wydrukowaną na bokach historią powstania obiektu w języku niemieckim

projekt i realizacja Jadwiga i Janusz Tryzno

format: 15 x 15 x 100 cm; waga 26 kg

tekst wiersza wycięty laserem w papierze Rives 250 mg, czarnym i białym

twarda oprawa pudełkowa, zawierająca inskrypcję wydrukowaną cyfrowo

nakład: 2 egz. – jeden w Muzeum Musashino w Tokio, drugi w MKA

The Door Stands Open

Seamus Heaney/Jadwiga i Janusz Tryzno

dwudziesta druga publikacja CdA, 2005

dwa wiersze Seamusa Heaney’a napisane po śmierci Czesława Miłosza

oraz mowa wygłoszona przez poetę podczas jego pogrzebu,  

w tym wiersz „Saw Music” udostępniony w postaci autografu 

oraz collage z polskich materiałów prasowych, które ukazały się w czasie żałoby 

w dwóch wersjach książki: specjalnej w oprawie szklanej oraz w oprawie kartonowej

projekt i realizacja Jadwiga i Janusz Tryzno

format: 15 x 21 cm oraz 17 x 17 cm

tekst drukowany na papierze ręcznie czerpanym (wiersze) i papierze offsetowym Zanders Zeta 120 gm

collage drukowany sitem na płótnie i laminowany papierem ręcznie czerpanym

okładki metalowe, grawerowane, w oprawie „płaszczowej” w formie collagu

druga oprawa kartonowa w wersji zwykłej 

oraz w postaci szklanego pojemnika z metalowym grzbietem w wersji specjalnej 

nakład: wersji zwykłej – 250 egz. 

              wersji specjalnej – 50 egz.

             wersji sygnowanej – 10 egz.

nakład wyczerpany

GILGAMESH

Igor Podolczak/Agnieszka Kowalska/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno

dwudziesta trzecia publikacja CdA, 2005-2010

9 obrazów lentykularnych przedstawiających animacje grafik Igora Podolczaka 

wykonanych cyfrowo przez Agnieszkę Kowalską i Pawła Tryzno

2 obrazy lentykularne oryginałów tablic Gilgamesha z pismem klinowym

11 tablic papierowych angielskiego tekstu Gilgamesha

projekt i realizacja Paweł Tryzno 

format: 60 x 60 cm;  80 x 80 cm;

druk cyfrowy na materiałach soczewkowych

druk cyfrowy farbą termoczułą na papierze……

pudło z instalacją elektryczną- grzewczą do animacji tekstu

nakład: otwarty,  zrealizowane 2 egz.

Treliński

Jerzy Treliński/Janusz Tryzno

dwudziesta czwarta publikacja CdA, 2010

replika oryginału książki, której cały nakład został zniszczony przez cenzurę w 1972 r.

koncepcja – Jerzy Treliński, realizacja – Janusz Tryzno

format: 14 x 20 cm

druk offsetowy na papierze offsetowym 80 mg

nakład: 200 egz. 

              numerowanych i sygnowanych przez artystę

Druga przestrzeń, Second Space/Tak naprawdę  

Czesław Miłosz/Andrzej Chętko/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno

dwudziesta piąta publikacja CdA, 2011

wersja polska: 2 wiersze Czesława Miłosza w formie obrazu lentykularnego

                      zapis słowa „wołanie” w ciągu Fibonacciego

wersja angielska: wiersz Czesława Miłosza „Druga przestrzeń” w języku polskim i angielskim

                           zapis słowa „without” w ciągu Fibonacciego 

koncepcja – Andrzej Chętko, realizacja – Paweł Tryzno, oprawa – Janusz Tryzno

format:  35 x 45 cm

druk cyfrowy czarno-biały na materiałach soczewkowych

ramka z metalowych czcionek odlanych w MKA

oprawa z tektury wielowarstwowej 

nakład otwarty:  zrealizowane 6 egz.

DRUKI CdA

DRUKI SPECJALNE

  1. SPOON RIVER płynie przez Łódź

Jacek Indelak/Zbigniew Koszałkowski

Światowe Spotkanie Łodzian 1992

  • FIRST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EUROPEAN SECURITY

Fundacja Wschodnia

Łódź/1995

  • HEJ KOLĘDA, KOLĘDA

Andrzej Babaryko, Cathal McCabe, Zbigniew Dominiak, Zosia Fabjanowska, Witold Jabłoński, Jerzy Jarniewicz, Dorota Koman, Krystyna Kwiatkowska, Jolanta Najdecka, Dominik Rzeszotarski de Lehndorff, Andrzej Strąk,

MKA/1993

  • KATEDRA PRZYZWOITOŚCI

Stefan i Franciszka Themersonowie

MKA/1994

  • CONSTANTIN HUYGENS / 3 GEDICHTEN

Atelier It Plein 19

MKA/1995

  • KING GILGAMESH / GILGAMESZ KRÓL

Craig Raine/Jerzy Jarniewicz/ Ihor Podolchak

MKA/1995

  • SHEPARD

Wrigley/MKA/1998

  • KSIĘGA DOBREJ WIADOMOŚCI

       Małgorzata Bocheńska

        Salon 101/MKA/2000

  • ZESZYTY LITERACKIE

80/JESIEŃ 2002

MKA/2002

  1. SZTUKA W WIEKU KULTURY GLOBALNEJ

Robert C.Morgan

MKA/2003

  1. BIBLIOFILSKA MAPA ŁODZI

Komitet Redakcyjny /Jadwiga Tryzno/ Andrzej Graczykowski

MKA/2007

  1. KWIATY POLSKIE

        Julian Tuwim/Jankiel Adler

         MKA/2009

  1. KSIĄŻKA

Zbigniew Herbert/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno

MKA/2009

  1. HENRYK GROHMAN MECENAS I KOLEKCJONER

Jerzy Andrzejewski/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno

MKA/2012

  1. ŻÓŁTE, ZIELONE CZERWONE, NIEBIESKIE, NIEZWYKŁE PRZYGODY

Franciszka i Stefan Themersonowie

(reprint projektu książki)

MKA/2013

DRUKI NA ZAMÓWIENIE

                ŁÓDZKIE DNI POEZJI BRYTYJSKIEJ/ŁÓDŹ POETRY DAYS

Simon Armitage/Liz Lochhead/James Simmons/Craig Raine/Stephen Romer/

Jackie Kay/Christopher Logue/Medbh McGuckian/Carol Rumens/Gillian Allunutt/

Sujata Bhatt/ Harry Clifton/Tom Paulin/Oliver Reynolds/ Hugo Williams

British Council/1999

ZWIJAJ KŁĘBEK ARIADNO

Maria Kondek

Poleski Ośrodek Sztuki 1999

KORZENIE

Izabela Witkowska-Buchowska/ Halina Szejak vel Żeak

Witkowski/2000

FOR YOU NELLY

Lucie Cytryn-Bialer/2000

NIGHT IN JASTARNIA

Cathal McCabe/2000

SZKICE I FOTOGRAFIE KAPLICZEK I KRZYŻY PRZYDROŻNYCH

W ZBIORACH RODZINNYCH

Jan Sas Zubrzycki

 (1860-1935)

Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki

Kraków/2000

OBCHODY 60 ROCZNICY LIKWIDACJI LITZMANNSTADT GETTO W ŁODZI

THE COMMEMORATION OF THE ANNIVERSARY OF THE LIQUIDATION 

LITZMANNSTADT GHETTO IN LODZ

Urząd Miasta Łodzi/2004

KLEPSYDRA

Stanisław Dróżdż

Galeria 86/2007

65 ROCZNICA LIKWIDACJI PRZEZ NIEMCÓW

LITZMANNSTADT GHETTO W ŁODZI

(materiały związane z obchodami rocznicy)

Urząd Miasta Łodzi/2009

KONSTANCJA GŁADKOWSKA

Muza Chopina 1810/1889 

Urząd Marszałkowski/2010

OD i DO

Najnowsze dzieje Polski według historii pocztowej

Norman Davies

oprawa wydania specjalnego 40 egz

Rosikon Press/2011

MOJA DWUDZIESTKA W DOBRYM TOWARZYSTWIE 

Historia Polskiego Towarzystwa Chirurów Drzew

wg Marka Kubackiego 1991-2011

Polskie Towarzystwo Chirurów Drzew – NOT/2011

ZIEMIA OBIECANA
Władysław Stanisław Reymont

oprawa wydania specjalnego 20 egz.

Urząd Marszałkowski w Łodzi/2012

POEZJA/GRAFIKA

W HOTELU

Tadeusz Różewicz/ Jerzy Nowosielski

Poleski Ośrodek Sztuki/1996

SICILIA SIVE INSULA MIRANDAE

Czesław Miłosz/Andrzej Strumiłło/

Poleski Ośrodek Sztuki/1999 

PORTRET KOBIECY

Wisława Szymborska/Teresa Pągowska

Poleski Ośrodek Sztuki/1999

WĘDROWNIK

Wojciech Zalewski

MKA/1999

DOBRANOC

Ks. Jan Twardowski/Stasys Eidrigevicius

Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2000

GRECKI POSĄG

Wisława Szymborska/ Kiejstut Biereźnicki

Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2001

Z NIEOGRODU

Joanna Ślósarska

MKA/2001

BAJKA

Tadeusz Różewicz/Stanisław Fijałkowski

Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2002

ZACHMURZONE CIENIE/OMBRES NEBULEUSES

Irena Willard

MKA/2004

KROPLE

Agata Kalinowska-Bouvy

MKA/2007

NOCNY TESTAMENT

Konstanty Ildefons Gałczyński/Andrzej Strumiłło

Bałucki Ośrodek Kultury/2007

O KULAWYM MISIU, BRENNANIE I CZKAWCE

Henryk Skwarczyński/Katarzyna Zimna

MKA/2009

ZBIORY

Jadwiga Dąbrowska

MKA/2009

ZAUŁEK PEŁEN PTAKÓW

Jadwiga Dąbrowska

MKA/2010

CONFINS/POGRANICZE

Jadwiga Dąbrowska

MKA/2012