- Projekty CdA
- Książki CdA
- Druki CdA
– specjalne
– na zamówienie
– poezja/grafika
PROJEKTY CdA
SKRYPTORIUM (zdjecia z Frankfurtu)
Projekt SKRYPTORIUM powstał z okazji udziału MKA w Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie w 2000 r.
Jako honorowy gość tych targów Polska otrzymała reprezentacyjny pawilon a MKA w nim ponad 100 m kw. powierzchni. Powierzchnia ekspozycyjna, podzielona ścianą z obrotowych luster na dwie części, pomieściła wyposażenie średniowiecznego „skryptorium” oraz „nowoczesnego komputerium”. Przebrani za mnichów toruńscy konserwatorzy przepisywali gęsimi piórami teksty ksiąg, iluminowali je farbami i oprawiali w pergamin. Po drugiej stronie prezentowane były pierwsze na rynku osobiste e-books, możliwości druku na życzenie „księgi słów wszystkich” (Józef Żuk Piwkowski), „ frankfurckich godzinek” (Radek Nowakowski) i holograficzny obraz Biblii Jana Gutenberga z Pelplina (Paweł Tryzno, GEOLA). Publiczność, przechodząc z jednej na drugą stronę lustra, miała okazję zauważyć, że książka mimo ponad 500 letniej historii i przełomu rewolucji cyfrowej, zachowuje swoje podstawowe cechy.
WWW/WEŹ, WYDAJ, WIERSZ (zdjęcia książek)
Koncepcja vortalu powstała z doświadczeń projektu SKRYPTORIUM. Demonstracja idei miała miejsce podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie w 2001 r. Uruchomione zostały na ekranach komputerów dwa „banki”: WIERSZY (Biuro Literackie Port Legnica) i ILUSTRACJI (Weronika Naszarkowska, Marek Gajewski, Mirosław Owczarek, Maja Piotrowska) z których można było wybrać utwory do osobistego tomiku z własnym tytułem i zlecić jego wydrukowanie oraz oprawę. Czas wykonania tomiku wynosił pół godziny. Podczas pokazu powstało ponad 50 książek. Partnerem technicznym była firma Hewlett Packard. Vortalem zainteresowały się duże portale internetowe. Druk „on demand” technicznie bardzo atrakcyjny, organizacyjnie okazał się prawdziwym wyzwaniem (prawa autorskie, mikropłatności, itp).
WIERSZ MEDIALNY (zdjęcie książki)
Pokaz miał miejsce w kawiarni Teatru Wielkiego w Łodzi w 2002 r. Koncepcja sprowadzała się do próby „wydania książki on line” poczynając od improwizacji poetyckiej zapisywanej na ekranie i równoczesnego emitowania na tym ekranie obrazów w rytmie serca poety mierzonego elektrokardiografem. 10 osób spośród publiczności zmierzyło się z zadaniem dowolnego wyboru, przy pomocy „myszki” na kinowym ekranie, „momentów” dla nich interesujących. Program komputerowy gromadził efekty podjętych wyborów na oddzielne konta 10 osób i przekazywał je do druku. Po wydrukowaniu i oprawie powstało 10indywidualnych książek, rozpoznanych przez ich twórców – operatorów myszek. Realizatorami byli: Robert Baliński (operator kamery) Jacek Walczak (emisja obrazów), Zdzisław Jaskuła (improwizacja poetycka), Paweł Tryzno (druk), Janusz Tryzno (oprawa).
STUDNIA (zdjęcie z Biblioteki)
Instalacja „Studnia” została zrealizowana w prezencie dla Biblioteki Aleksandryjskiej z okazji jej otwarcia w 2002 r. Projekt poświęcony był idei „korespondencji sztuk”, która jest w nazwie wydawnictwa. Oznaczał poszukiwania inspiracji w historii książki, motywie studni w bibliotece, zestawieniu pisma i obrazowania arabskiego i łacińskiego, związku techniki i sztuki. Złożyły się nań: „Traktat teologiczny” Czesława Miłosza w języku polskim i arabskim tłumaczeniu Hatifa Janabi oraz grafiki Jerzego Nowosielskiego i arabskiego artysty Sagalara. Studnia powstała z krzyżowego ustawienia 4 regałów, których ściany zewnętrzne były kompozycjami czcionek drewnianych zaś blaty były kasztami zecerskimi (2 wg składu polskiego i 2 wg składu arabskiego). Z wewnętrznych ścian można było wysuwać naprzemiennie podświetlone od dna „Studni” obrazy grafik polskich i arabskich. Nad otworem „studni” zawisło wiadro ze stopem, z którego odlewane są metalowe czcionki. Instalacja „Studnia” znalazła miejsce w czytelni, a następnie hallu Biblioteki Aleksandryjskiej. W jej realizacji wzięli udział: Jadwiga, Janusz i Paweł Tryzno, Wojciech Krywsza, Lech Huniewicz, Wasilewski, Joanna Juszczak, Joanna Musialik
BOOK DOME (nasz druk)
Realizacja została oparta na elewacji willi Henryka Grohmana, w której mieści się Muzeum Książki Artystycznej. Elewacja jest wykonana z nieotynkowanej czerwonej cegły połączonej wypukłą czarną fugą. Wypełnienie fug odlanymi z metalu czcionkami stwarza możliwość odbijania tekstu. Elewacja może stać się wielką matrycą drukarską, pozwalającą przez wiele lat odbijać i odczytywać teksty umieszczone w murach budynku. Odchodząca w przeszłość technika Gutenberga, staje się w ten sposób żywym pomnikiem. Willa Henryka Grohmana może w ten sposób uzyskać zewnętrzną formę zapowiadającą wewnętrzną zawartość – muzeum książki. Jako zabytkowe lokum dla kolekcji sztuki od początku swego istnienia – willa ma szczególne powody sama stać się przedmiotem sztuki. Sprzyja temu istniejący na miejscu warsztat monotypowy, w którym można odlać składy tekstów ze złomu czcionkowego. Zasoby biblioteczne w muzeum dostarczają bogaty wybór odpowiednich cytatów z „książek o książkach”. Projekt pojawił się z okazji 10-lecia Muzeum Książki Artystycznej w willi H.Grohmana (2003) – jego pomysłodawcami są Jadwiga i Janusz Tryzno. Realizacja jest uzależniona od dalszych losów muzeum.
STACJA POLSKIEJ SZTUKI KSIĄŻKI W FJAERLAND (zdjęcie od Radka z Fja?)
W 2010 r. norweska organizacja „miasteczka książek” w Fjaerland zaprosiła Muzeum Książki Artystycznej do uczestnictwa w corocznie organizowanym festiwalu. Festiwal trwa 5 miesięcy – jest zorientowany na antykwariuszy i turystów, którzy zainteresowani książkami spędzają kilka dni w pięknie położonej wiosce nad fiordem. Norwegowie mieli nadzieję, że MKA wzbogaci ofertę miasteczka książek i przyciągnie turystów wystawą kolekcji „Polska Książka Artystyczna z przełomu XX i XXI wieku”. Zaproszenie było pierwszym krokiem włączenia MKA do sieci „europejskich miasteczek książek.” Projekt nazwany „stacją” przewidywał oprócz wystawy kolekcji książek również pokazywanie polskich artystów przy pracy (np. nad Hymnem o Miłości Św. Pawła czy Radka Nowakowskiego nad NOrWAY to KVIKAKO ). Zmieniający się w stacji co 2 tygodnie artyści, cieszyli się zainteresowaniem publiczności, promowali polską sztukę i zdobywali doświadczenie na przyszłość w organizacji polskiego „miasteczka książek” w Bodzentynie. Niestety projekt nie mógł być dotąd zrealizowany z powodu braku wsparcia finansowego ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dysponenta Norweskiego Mechanizmu Finansowego), które dwukrotnie odrzuciło aplikacje MKA przygotowane przez Jadwigę Tryzno, Krystynę Nowakowską, Radka Nowakowskiego i Alicję Słowikowską.
„ DRUGA PRZESTRZEŃ” CZESŁAWA MIŁOSZA/2011
Projekt dotyczył przestrzennej wizualizacji 2 wierszy Czesława Miłosza: DRUGA PRZESTRZEŃ i TAK NAPRAWDĘ. Wybór wierszy nie był przypadkowy: to najkrótsze poetyckie spięcie dwóch fundamentalnych światopoglądów – metafizycznego i naukowego. Wartość projektu została ujawniona przez nowe ujęcie dylematu, możliwe dzięki trójwymiarowej przestrzeni, w której obydwie przywołane przez Miłosza wizje egzystencji człowieka generują dodatkowe sensy. W założeniu wiersz DRUGA PRZESTRZEŃ jest poetycką wizualizacją typograficzną, która przenika się z obrazową i dźwiękową strukturą wiersza TAK NAPRAWDĘ. Technicznie realizacja projektu uzależniona została od stworzenia virtualnej, rozszerzonej rzeczywistości w zamkniętej przestrzeni. Pomysłodawcy: Jadwiga Tryzno, Paweł Tryzno, Rafał Hanzl, Michał Kornecki, Przemysław Owczarek, Agnieszka Kowalska, Martyn Kramek. Aplikacja do MKiDN (Instytut Książki) nie uzyskała wsparcia finansowego i projekt nie został zrealizowany ale powstała trójwymiarowa wizualizacja w/w wierszy wydrukowana soczewkowo w formacie A4 przez Pawła Tryzno wg koncepcji Andrzeja Chętko.
PLAY BOX ZBIGNIEWA BRZEZINSKIEGO/2012 (cave writing)
Interaktywny Play-Box 3D jest systemem projekcji typu CAVE WRITING umożliwiającym swego rodzaju grę słów – znaków – obrazów w zamkniętej przestrzeni o wymiarach około 2,5 x 2,5 x 2,5 m, przy użyciu okularów stereoskopowych i „magicznej różdżki” wprawiającej wszystko w ruch. W tym przypadku słowa, znaki i obrazy związane są z życiem i dziełem Zbigniewa Brzezińskiego, które można będzie przywoływać na swój sposób i nadawać im własny kontekst i znaczenie. Intensywność wrażeń, jakie umożliwia Cave Writing. pozwala przewidywać, że „wejście” do tego rodzaju biblioteki pozostawi istotny ślad w pamięci „graczy”. Od strony artystycznej projekt ma polskie korzenie w instalacji pt.”MIĘDZY” Stanisława Dróżdża oraz zagraniczne w instalacji pt. ”SCREEN” (2003) Roberta Coovera i zespołu eksperymentującego z e-literaturą. Na w/w system projekcji składać się będą 3 zbiory elementów bibliotecznych do gry: a/ słowa i zdania użyte w tytułach dzieł Zbigniewa Brzezińskiego (książki, artykuły i raporty), b/ rysunki Zbigniewa Brzezińskiego (doodles, które powstawały równolegle do jego pracy twórczej), c/ zdjęcia wydarzeń związanych z publiczną działalnością Zbigniewa Brzezińskiego. W zamkniętej przestrzeni słów pochodzących z tytułów publikacji ZB możliwe będzie ich wybieranie i łączenie w zdania w poszukiwaniu sformułowań użytych przez autora. W sferze form rysunkowych (znaków i symboli) Zbigniewa Brzezińskiego będzie można „rozszyfrowywać” prace ZB rozkładając je na części i budując z tych „puzzli” większe całości. Przestrzeń zdjęć dokumentujących „wydarzenia” służyć będzie do łączenia ze słowami i rysunkami.
EUROPEJSKI HUMOR TYPOGRAFICZNIE/2012 (zdjęcie z kongresu, logo AEPM?)
Projekt został przedstawiony na kongresie AEPM (Europejskiego Stowarzyszenia Muzeów Drukarstwa) w Lyonie. Oferował wspólną typograficzną zabawę wokół przepowiedni końca świata w grudniu 2012 r. Akcja obejmowała zgromadzone na kongresie muzea drukarstwa i prowadziła do nawiązania wymiany i współpracy. Tematem bliskim dla każdego uczestnika, okazał się humor – dowcip, który można zrealizować w formie typograficznego plakatu. Każdy uczestnik miał prawo indywidualnego wyboru dowcipu. Celem akcji było zgromadzenie druków o wymiarach plakatowych, typograficznie zaprojektowanych i wykonanych przez jednostki biorące w niej udział. 4 etapowy proces ich gromadzenia, umożliwiał kontakty internetowe i bezpośrednie, zbliżenie towarzyskie i kulturowe, wzajemną inspirację i przepływ doświadczeń. Końcowym efektem byłaby objazdowa lub równoczesna wystawa we wszystkich jednostkach, gdyby nakłady poszczególnych druków na to pozwoliły. Projekt nie został zrealizowany w założonym czasie, ale nie ma przeciwskazań do przeprowadzenia podobnej akcji z innej okazji. Pomysłodawcami projektu są: Jadwiga, Paweł i Janusz Tryzno, Arkadiusz Rogoziński, Szymon Jasion, Przemysław Hoffer.
KSIĄŻKI CdA:
Rok Polski
Zdzisław Jaskuła/Andrzej Graczykowski/Zbigniew Janeczek/Janusz Tryzno
pierwsza publikacja CdA, 1980
13 wierszy polskich poetów wybranych przez Zdzisława Jaskułę
13 grafik A. Graczykowskiego, Z. Janeczka i J. Tryzny
w różnych technikach: akwaforty, akwaforty z akwatintą, linorytu i gumy fotograficznej
format: 24 x 34 cm
52 strony,
tekst drukowany na papierze Achat
grafiki odbijane na papierze Fabriano, Schut, Hahnemuhle
portfolio, miękkie okładki kartonowe
50 kopii
wszystkie kopie numerowane i sygnowane przez artystów
17 kopii sygnowanych przez Czesława Miłosza
nakład wyczerpany
Zdarzenia/Die Ereignisse
Thomas Bernhard/Sława Lisiecka/Zbigniew Janeczek
druga publikacja CdA, 1981
10 krótkich opowiadań Thomasa Bernharda w języku niemieckiem
oraz w przekładzie na język polski Sławy Lisieckiej
10 grafik Zbigniewa Janeczka: 7 akwafort z akwatintą, 2 dwukolorowe litografie, 1 miedzioryt
format: 18 x 31 cm
40 stron
tekst drukowany na szarym kartonie
grafiki odbijane na papierze Hahnemuhle i Euro-offset
portfolio, twarda oprawa w lniane płótno
100 kopii
wszystkie numerowane i sygnowane przez artystę
nakład wyczerpany
Wieczór autorski
Zdzisław Jaskuła/Andrzej Graczykowski
trzecia publikacja CdA, 1981
dwuczęściowy wybór:
15 krótkich wierszy i 2 poematów Zdzisława Jaskuły
30 grafik w różnych technikach Andrzeja Graczykowskiego
w tym: 2 miedzioryty, 2 akwaforty, 1 cynkotypia i autooffset ręcznie kolorowany
format: 16 x 24 cm
część pierwsza – 26 stron, część druga – 28 stron
tekst drukowany na papierze Achat i Euro-offset
grafiki odbijane na papierze Hahnemuhle i Ingres
twarda oprawa w szarym lnianym płótnie
100 kopii
numerowanych i sygnowanych przez poetę i artystę
nakład wyczerpany
=====================
Ptaki, Nie ma Ciebie dawnego
Artur Międzyrzecki/Andrzej Graczykowski
czwarta publikacja CdA, 1981
wybór 24 wierszy w dwóch częściach autorstwa Artura Międzyrzeckiego
15 grafik Andrzeja Graczykowskiego
różne techniki graficzne:
1 grafika, 4 grafiki-aquatinty,
10 ręcznie kolorowanych cynkotypii
część pierwsza – 26 stron,druga – 28.
format 24 x 31 cm.
tekst drukowany na papierze „Achat”,
grafiki na papierze „Fabriano”, „Hahnemüle” i „Achat”
twarda okładka, oprawiona szarym lnem
50 kopii
wszystkie sygnowane przez autora i artystów
nakład wyczerpany
Pierwszy śnieg, Świadkowie
Anna Kamieńska/Lesław Miśkiewicz
piąta publikacja CdA, 1983
wybór 28 wierszy w dwóch częściach autorstwa Anny Kamieńskiej,
18 linorytów Lesława Miśkiewicza.
format 24 x 24 cm
część pierwsza – 34 strony, druga – 36 stron
tekst i linoryty drukowane na papierze „Achat”
twarde okładki, oprawione białym lnem
53 kopie
wszystkie sygnowane przez poetkę i artystę
nakład wyczerpany
Z traktatu o manekinach
Brunon Schulz/Andrzej Graczykowski/Krzysztof Wawrzyniak/Zbigniew Janeczek/Janusz Paweł Tryzno
szósta publikacja CdA, 1984
monolog ojca z „Traktatu o manekinach” Brunona Schulza wybrany przez Zdzisława Jaskułę
16 grafik Janusza Pawła Tryzno, Andrzeja Graczykowskiego, Krzysztofa Wawrzyniaka, Zbigniewa Janeczka.
różne techniki graficzne:
2 miedzioryty, 2 grafiki, 2 grafiki-aquatinty, 3 cynkotypie, 2 „gumy”, 5 autooffsetów
format : 18 x 29 cm.
68 stron
tekst drukowany na papierze „Achat”,
grafiki na papierze „Schut”, „Fabriano”, „Hahnemühle”, „M/M shoij”
twarde okładki, szary len, pudełko
60 kopii plus 10 kopii autorskich
wszystkie kopie sygnowane przez artystów
nakład wyczerpany
Niewiele więcej
Ryszard Krynicki/Janusz Paweł Tryzno
siódma publikacja CdA, 1985/1990;
wybór 60 wierszy Ryszarda Krynickiego w języku polskim,
i niemieckim przekładzie Karla Dedeciusa.
20 fotomontaży Janusza Pawła Tryzno.
techniki: autooffset.
format: 24 x 36 cm.
46 stron.
tekst i prace drukowane na papierze ręcznie czerpanym, wyprodukowanym w Jeziornej, Polska.
twarde okładki w szarym płótnie
60 kopii z polskim tekstem,
50 w języku polskim i niemieckim
wszystkie kopie sygnowane przez poetę i artystę
X list kardynała Pölätuö pisany do jego biografa
Stefan Themerson/Jan Kubasiewicz
ósma publikacja CdA II, 1986
fragment książki Stefana Themersona „Cardinal Pölätuö” w języku polskim i angielskim
oraz wybór wersów z Dantego, Majakowskiego i Apollinaire’a wraz z notą o kardynale – Zdzisław Jaskuła
4 trójwymiarowe grafiki – Jan Kubasiewicz
techniki:
offset, sitodruk, ręczne wycinanie papieru
format: 24 x 32 cm
32 strony.
tekst drukowany na papierze Achat, grafiki wycinane z papieru Eurooffset
twarde okładki w czarnym płótnie, oprawa płaszczowa z czarnej satyny i płótna, plus chusteczka
99 kopii plus 11 kopii autorskich.
wszystkie kopie sygnowane przez autora i artystę
nakład wyczerpany
Dziewięć wierszy
Czesław Miłosz/Stasys Eidrigevicius
dziewiąta publikacja CdA, 1988
9 wierszy Czesława Miłosza, w wyborze Zdzisława Jaskuły
w języku polskim i w niemieckim przekładzie Karla Dediciusa
9 grafik Stasysa Eidrigeviciusa
techniki:
8 grafik to akwaforty z aquatintą
1 grafika jest reprodukcją sitodrukową
format 25 x 32 cm
48 stron.
tekst drukowany na papierze „Achat”,
grafiki na papierze „Schut” przekładanym japońską bibułą
twarde okładki oprawione białym lnem, pudełko z reprodukcją grafiki Stasysa
100 kopii plus 10 kopii autorskich.
wszystkie kopie sygnowane przez artystę i tłumacza
50 kopii sygnowanych przez Czesława Miłosza.
nakład wyczerpany
Księga proroctw
Craig Rain/Krzysztof Wawrzyniak
dziesiąta publikacja CdA II, 1988/89
pierwsza edycja polskiego i angielskiego tekstu poematu w siedmiu częściach z notą autorską
w przekładzie Jerzego Jarniewicza.
techniki:
11 linorytów Krzysztofa Wawrzyniaka
format 36 x 46 cm
76 stron
tekst i linoryty drukowane na papierze ręcznie czerpanym w Correspondance des Arts II
okładki z ręcznie czerpanego kartonu wyprodukowane przez CdA II
100 kopii plus 10 kopii autorskich.
wszystkie sygnowane przez poetę, tłumacza i artystę
Anioł poetów
Cozette de Charmoy/Agnieszka Taborska/Rodney de C.Grey/Janusz Paweł Tryzno
jedenasta publikacja CdA II, 1990
proza poetycka w trzech częściach autorstwa Cozette de Charmoy
tłumaczona na język angielski przez Rodney’a de C. Grey
i na język polski przez Agnieszkę Taborską
techniki:
14 ilustracji Cozette de Charmoy wydrukowanych offsetowo i laminowanych ręcznie czerpanym papierem
4 akwaforty Cozette de Charmoy
2 cynkotypie Janusza Pawła Tryzno inspirowane rycinami Cozette de Charmoy
format 36 x 44 cm
150 stron
tekst ręcznie składany – czcionką Nicholas Cochin, 20 pkt
drukowany na papierze żeberkowym 100 mg
grafiki odbijane na papierze ręcznie czerpanym
6 twardych okładek z ilustracjami wewnątrz ręcznie czerpanego papieru
100 kopii plus 10 kopii autorskich
wszystkie kopie sygnowane przez autorkę
Od okna do okna
Zbigniew Dominak/Lesław Miśkiewicz
dwunasta publikacja CdA II, 1991
wiersz w dziesięciu częściach Zbigniewa Dominiaka
w języku polskim i w przekładzie na język niemiecki Renate Schmidgall
2 grafiki Lesława Miśkiewicza
techniki:
drzeworyt, suchy tłok
format: 27 x 33 cm.
24 strony
druk ze składu ręcznego czcionką Paneuropa 20 pkt
na czarnym papierze ręcznie czerpanym w Correspondance des Arts
twarde okładki, oprawione czarnym lnem, z grafiką tłoczoną na sucho na ręcznie czerpanej tekturze
75 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez poetę i artystę
Light Poem Emmetta Williamsa
Emmett Williams/Piotr Bikont/Andrzej Chętko/Bożena Kalinowska/Janusz P.Tryzno
trzynasta publikacja CdA III, 1991;
performance Light Poem Emmetta Williamsa
przełożony w formę książki przez Piotra Bikonta, Andrzeja Chętko i Bożenę Kalinowską
technika:
suchy tłok, fotografia
format: 23 x 23 cm
50 stron
tekst ręcznie składany czcionką Panaeuropa 20 pkt
drukowany na papierze „Ingres Fabriano” przez Janusza Pawła Tryzno
twarde okładki z fotografią Tymoteusa i fotografią nieznanego autora
95 kopii,
wszystkie kopie sygnowane przez Emmetta Williamsa
Objawienia dotyczące Boga…
Jakob Böhme/Ihor Podolchak
czternasta publikacja CdA II, 1991
13 krótkich fragmentów z pism Jakoba Böhme w języku niemieckim
wybranych i przetłumaczonych na język polski przez Jana Tomkowskiego
10 akwafort i 4 grafiki tłoczone czarną farbą Ihora Podolchaka
techniki:
akwaforty połączone z papierem podczas jego czerpania, tłok z farbą
format: 25 x 25 cm
30 stron
tekst drukowany typograficznie ze składu komputerowego
na ręcznie czerpanym papierze w Correspondance des Arts
leporello, twarde okładki, czarne płótno
nakład założony: 100 kopii plus 10 kopii autorskich
nakład zrealizowany: 50 kopii
wszystkie sygnowane przez artystę i tłumacza
nakład wyczerpany
Bibliografia i rysunki
Zbigniew Brzeziński/Jadwiga Tryzno/Janusz P.Tryzno/Paweł Tryzno
piętnasta publikacja CdA III, 1993
na podstawie opracowania „Prace wydane dr Zbigniewa Brzezińskiego”
zebranej przez autora w The Center for Strategic and International Studies, 1992
33 rysunki (doodles) Zbigniewa Brzezińskiego
techniki:
cynkotypie na podstawie składu komputerowego
format: 33 x 33 cm
46 stron
w pierwszej edycji:
tekst i rysunki drukowane na papierze ręcznie czerpanym z masy lnianej w Correspondance des Arts
w drugiej edycji:
tekst i rysunki drukowane na papierze Fabriano
twarde okładki wewnętrzne i zewnętrzne
160 kopii w dwóch edycjach,
I – 70 plus 10 kopii dodatkowych II – 80 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez Zbigniewa Brzezińskiego
Pieśń o miłości i śmierci korneta Krzysztofa Rilke
Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke
Rainer Maria Rilke/Krzysztof Miller/Paweł Tryzno
szesnasta publikacja CdA, 1994
dwie książki – biała i czarna – połączone razem z symboliczną chorągwią
książka biała w wersji polskiej zawiera przekład poematu R.M. Rilke’go przez Adama Włodka
książka biała w wersji niemieckiej zawiera oryginalny wiersz R.M. Rilke’go
książka czarna – zdjęcia fotoreportera wojennego Gazety Wyborczej – Krzysztofa Millera
projekt całości książki – Paweł Tryzno
format: 27 x 27 cm x 5 cm
książka biała – tekst składany komputerowo, specjalnie zaprojektowaną czcionką,
drukowany na papierze techniką typograficzną, na płótnie – sitodrukiem
książka czarna – 15 druków offsetowych czarno-białych i 40 oryginalnych kolorowych fotografii
chorągiew – sitodruk na płótnie o wymiarach 120 x 120 cm
nakład założony: 50 kopii wersji polskiej
50 kopii wersji niemieckiej
nakład zrealizowany: kopii wersji polskiej
kopii wersji niemieckiej
wszystkie kopie sygnowane przez reportera i projektanta
nakład wyczerpany
A Letter from Łódź
Cathal McCabe/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno
siedemnasta publikacja CdA, 1996
wiersz w wersji angielskiej Cathala McCabe’a
komputerowy projekt książki Pawła Tryzno
techniki:
offset, suchy tłok,
format: 21 x 30 cm
13 stron
każda strona tłoczona na sucho i zawiera reprodukcje offsetowe rękopisu,
oprawa: japońskie szycie kart, twarda tylna okładka, koperta kartonowa
200 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez autora
The First Book of Urizen
William Blake/Paweł Tryzno/Maja Piotrowska
osiemnasta publikacja CdA, 1998,
poemat Williama Blake’a w języku angielskim
projekt książki: Paweł Tryzno, Maja Piotrowska
w bryle okładki wykorzystano figurę geometryczną K-dron Janusza Kapusty
techniki:
photo-collage, druk komputerowy kolorowym tuszem, odlewanie metalu
format:
złożony – 33 x 33 x 10 cm, rozłożony – 65 x 65 cm, każdej karty – 12 x 12 cm,
ilość kart : 30
karty składane, drukowane na papierze lnianym, ręcznie czerpanym do nakładu
okładka powleczona lnianą masą papierową metodą natrysku,
tylna część okładki zawiera płaskorzeźbę z metalu
nakład otwarty, zrealizowano 10 kopii
wszystkie kopie sygnowane przez autora.
Portae Hierosolymae
Krzysztof Penderecki/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno
dziewiętnasta publikacja CdA, 2000
obiekt książkowy inspirowany oratorium Krzysztofa Pendereckiego „Siedem Bram Jerozolimy”
a w nim: oryginalne nagranie utworu na płycie CD oraz zdjęcie kompozytora
zawarte w utworze psalmy po łacinie i w przekładzie na język polski Czesława Miłosza
wybrany przez kompozytora psalm I (1-3) dla Złotej Bramy
cytat z Protoewangelii Jakuba opisujący „zatrzymanie czasu”
przetworzone zdjęcia: Złotej Bramy w Jerozolimie, śladu po krzyżu w oprawie „Ewangeliarza Anastazji”,
zgromadzenia tysięcy jeńców wojennych po I wojnie światowej
reprodukcję jednej strony partytury z 2 utworów: „Zmartwychwstanie” i „Siedem Bram Jerozolimy”
techniki:
komputerowe opracowanie zdjęć, sitodruk, trawienie metalu, druk typograficzny
format: 45 cm x 45 cm x 4cm
druk typograficzny na czarnym, gładzonym papierze, sitodruk na lnianym papierze czerpanym, wizerunek Złotej Bramy trawiony na mosiężnej płycie, twarda oprawa
nakład : 30 egz.
wszystkie kopie sygnowane przez kompozytora
Traktat teologiczy
Czesław Miłosz/Hatif Janabi/Janusz Tryzno
dwudziesta publikacja CdA, 2002
tekst udostępniony przez poetę do projektu STUDNIA
przekład arabski – Hatif Janabi
typografia – Janusz Tryzno
format: 36 x 70 cm
wersja polska: skład ręczny – czcionka Toruńska 20 pkt i Półtawski 28 pkt
druk na papierze ręcznie czerpanym w MKA – format 50 x 70 cm
wersja arabska: druk cyfrowy na papierze ręcznie czerpanym w MKA
oprawa miękka z papieru ręcznie czerpanego z masy lnianej
nakład: wersja polska 4 egz. w tym 2 znajdują się w Bibliotece Aleksandryjskiej
wersja arabska 2 egz. w tym 2 znajdują się w Bibliotece Aleksandryjskiej
nakład wyczerpany
Orfeusz i Eurydyka/Orpheus und Eurydike
Czesław Miłosz/Doreen Daume/Pedro Warnke/Jadwiga i Janusz Tryzno
dwudziesta pierwsza publikacja CdA, 2004
obiekt składający się z wiersza Czesława Miłosza w niemieckim przekładzie Doreen Daume,
artystycznej ingerencji Pedra Warnke, męża tragicznie zmarłej Ursuli Warnke
5 płyt DVD z utworami opartymi o mit Orfeusza, wybranymi przez Piotra O. Scholza
oraz pudła z wydrukowaną na bokach historią powstania obiektu w języku niemieckim
projekt i realizacja Jadwiga i Janusz Tryzno
format: 15 x 15 x 100 cm; waga 26 kg
tekst wiersza wycięty laserem w papierze Rives 250 mg, czarnym i białym
twarda oprawa pudełkowa, zawierająca inskrypcję wydrukowaną cyfrowo
nakład: 2 egz. – jeden w Muzeum Musashino w Tokio, drugi w MKA
The Door Stands Open
Seamus Heaney/Jadwiga i Janusz Tryzno
dwudziesta druga publikacja CdA, 2005
dwa wiersze Seamusa Heaney’a napisane po śmierci Czesława Miłosza
oraz mowa wygłoszona przez poetę podczas jego pogrzebu,
w tym wiersz „Saw Music” udostępniony w postaci autografu
oraz collage z polskich materiałów prasowych, które ukazały się w czasie żałoby
w dwóch wersjach książki: specjalnej w oprawie szklanej oraz w oprawie kartonowej
projekt i realizacja Jadwiga i Janusz Tryzno
format: 15 x 21 cm oraz 17 x 17 cm
tekst drukowany na papierze ręcznie czerpanym (wiersze) i papierze offsetowym Zanders Zeta 120 gm
collage drukowany sitem na płótnie i laminowany papierem ręcznie czerpanym
okładki metalowe, grawerowane, w oprawie „płaszczowej” w formie collagu
druga oprawa kartonowa w wersji zwykłej
oraz w postaci szklanego pojemnika z metalowym grzbietem w wersji specjalnej
nakład: wersji zwykłej – 250 egz.
wersji specjalnej – 50 egz.
wersji sygnowanej – 10 egz.
nakład wyczerpany
GILGAMESH
Igor Podolczak/Agnieszka Kowalska/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno
dwudziesta trzecia publikacja CdA, 2005-2010
9 obrazów lentykularnych przedstawiających animacje grafik Igora Podolczaka
wykonanych cyfrowo przez Agnieszkę Kowalską i Pawła Tryzno
2 obrazy lentykularne oryginałów tablic Gilgamesha z pismem klinowym
11 tablic papierowych angielskiego tekstu Gilgamesha
projekt i realizacja Paweł Tryzno
format: 60 x 60 cm; 80 x 80 cm;
druk cyfrowy na materiałach soczewkowych
druk cyfrowy farbą termoczułą na papierze……
pudło z instalacją elektryczną- grzewczą do animacji tekstu
nakład: otwarty, zrealizowane 2 egz.
Treliński
Jerzy Treliński/Janusz Tryzno
dwudziesta czwarta publikacja CdA, 2010
replika oryginału książki, której cały nakład został zniszczony przez cenzurę w 1972 r.
koncepcja – Jerzy Treliński, realizacja – Janusz Tryzno
format: 14 x 20 cm
druk offsetowy na papierze offsetowym 80 mg
nakład: 200 egz.
numerowanych i sygnowanych przez artystę
Druga przestrzeń, Second Space/Tak naprawdę
Czesław Miłosz/Andrzej Chętko/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno
dwudziesta piąta publikacja CdA, 2011
wersja polska: 2 wiersze Czesława Miłosza w formie obrazu lentykularnego
zapis słowa „wołanie” w ciągu Fibonacciego
wersja angielska: wiersz Czesława Miłosza „Druga przestrzeń” w języku polskim i angielskim
zapis słowa „without” w ciągu Fibonacciego
koncepcja – Andrzej Chętko, realizacja – Paweł Tryzno, oprawa – Janusz Tryzno
format: 35 x 45 cm
druk cyfrowy czarno-biały na materiałach soczewkowych
ramka z metalowych czcionek odlanych w MKA
oprawa z tektury wielowarstwowej
nakład otwarty: zrealizowane 6 egz.
DRUKI CdA
DRUKI SPECJALNE
- SPOON RIVER płynie przez Łódź
Jacek Indelak/Zbigniew Koszałkowski
Światowe Spotkanie Łodzian 1992
- FIRST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EUROPEAN SECURITY
Fundacja Wschodnia
Łódź/1995
- HEJ KOLĘDA, KOLĘDA
Andrzej Babaryko, Cathal McCabe, Zbigniew Dominiak, Zosia Fabjanowska, Witold Jabłoński, Jerzy Jarniewicz, Dorota Koman, Krystyna Kwiatkowska, Jolanta Najdecka, Dominik Rzeszotarski de Lehndorff, Andrzej Strąk,
MKA/1993
- KATEDRA PRZYZWOITOŚCI
Stefan i Franciszka Themersonowie
MKA/1994
- CONSTANTIN HUYGENS / 3 GEDICHTEN
Atelier It Plein 19
MKA/1995
- KING GILGAMESH / GILGAMESZ KRÓL
Craig Raine/Jerzy Jarniewicz/ Ihor Podolchak
MKA/1995
- SHEPARD
Wrigley/MKA/1998
- KSIĘGA DOBREJ WIADOMOŚCI
Małgorzata Bocheńska
Salon 101/MKA/2000
- ZESZYTY LITERACKIE
80/JESIEŃ 2002
MKA/2002
- SZTUKA W WIEKU KULTURY GLOBALNEJ
Robert C.Morgan
MKA/2003
- BIBLIOFILSKA MAPA ŁODZI
Komitet Redakcyjny /Jadwiga Tryzno/ Andrzej Graczykowski
MKA/2007
- KWIATY POLSKIE
Julian Tuwim/Jankiel Adler
MKA/2009
- KSIĄŻKA
Zbigniew Herbert/Paweł Tryzno/Janusz Tryzno
MKA/2009
- HENRYK GROHMAN MECENAS I KOLEKCJONER
Jerzy Andrzejewski/Jadwiga Tryzno/Janusz P. Tryzno/Paweł Tryzno
MKA/2012
- ŻÓŁTE, ZIELONE CZERWONE, NIEBIESKIE, NIEZWYKŁE PRZYGODY
Franciszka i Stefan Themersonowie
(reprint projektu książki)
MKA/2013
DRUKI NA ZAMÓWIENIE
ŁÓDZKIE DNI POEZJI BRYTYJSKIEJ/ŁÓDŹ POETRY DAYS
Simon Armitage/Liz Lochhead/James Simmons/Craig Raine/Stephen Romer/
Jackie Kay/Christopher Logue/Medbh McGuckian/Carol Rumens/Gillian Allunutt/
Sujata Bhatt/ Harry Clifton/Tom Paulin/Oliver Reynolds/ Hugo Williams
British Council/1999
ZWIJAJ KŁĘBEK ARIADNO
Maria Kondek
Poleski Ośrodek Sztuki 1999
KORZENIE
Izabela Witkowska-Buchowska/ Halina Szejak vel Żeak
Witkowski/2000
FOR YOU NELLY
Lucie Cytryn-Bialer/2000
NIGHT IN JASTARNIA
Cathal McCabe/2000
SZKICE I FOTOGRAFIE KAPLICZEK I KRZYŻY PRZYDROŻNYCH
W ZBIORACH RODZINNYCH
Jan Sas Zubrzycki
(1860-1935)
Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki
Kraków/2000
OBCHODY 60 ROCZNICY LIKWIDACJI LITZMANNSTADT GETTO W ŁODZI
THE COMMEMORATION OF THE ANNIVERSARY OF THE LIQUIDATION
LITZMANNSTADT GHETTO IN LODZ
Urząd Miasta Łodzi/2004
KLEPSYDRA
Stanisław Dróżdż
Galeria 86/2007
65 ROCZNICA LIKWIDACJI PRZEZ NIEMCÓW
LITZMANNSTADT GHETTO W ŁODZI
(materiały związane z obchodami rocznicy)
Urząd Miasta Łodzi/2009
KONSTANCJA GŁADKOWSKA
Muza Chopina 1810/1889
Urząd Marszałkowski/2010
OD i DO
Najnowsze dzieje Polski według historii pocztowej
Norman Davies
oprawa wydania specjalnego 40 egz
Rosikon Press/2011
MOJA DWUDZIESTKA W DOBRYM TOWARZYSTWIE
Historia Polskiego Towarzystwa Chirurów Drzew
wg Marka Kubackiego 1991-2011
Polskie Towarzystwo Chirurów Drzew – NOT/2011
ZIEMIA OBIECANA
Władysław Stanisław Reymont
oprawa wydania specjalnego 20 egz.
Urząd Marszałkowski w Łodzi/2012
POEZJA/GRAFIKA
W HOTELU
Tadeusz Różewicz/ Jerzy Nowosielski
Poleski Ośrodek Sztuki/1996
SICILIA SIVE INSULA MIRANDAE
Czesław Miłosz/Andrzej Strumiłło/
Poleski Ośrodek Sztuki/1999
PORTRET KOBIECY
Wisława Szymborska/Teresa Pągowska
Poleski Ośrodek Sztuki/1999
WĘDROWNIK
Wojciech Zalewski
MKA/1999
DOBRANOC
Ks. Jan Twardowski/Stasys Eidrigevicius
Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2000
GRECKI POSĄG
Wisława Szymborska/ Kiejstut Biereźnicki
Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2001
Z NIEOGRODU
Joanna Ślósarska
MKA/2001
BAJKA
Tadeusz Różewicz/Stanisław Fijałkowski
Bałucki Ośrodek Kultury/MKA/2002
ZACHMURZONE CIENIE/OMBRES NEBULEUSES
Irena Willard
MKA/2004
KROPLE
Agata Kalinowska-Bouvy
MKA/2007
NOCNY TESTAMENT
Konstanty Ildefons Gałczyński/Andrzej Strumiłło
Bałucki Ośrodek Kultury/2007
O KULAWYM MISIU, BRENNANIE I CZKAWCE
Henryk Skwarczyński/Katarzyna Zimna
MKA/2009
ZBIORY
Jadwiga Dąbrowska
MKA/2009
ZAUŁEK PEŁEN PTAKÓW
Jadwiga Dąbrowska
MKA/2010
CONFINS/POGRANICZE
Jadwiga Dąbrowska
MKA/2012